Julkisten hankintojen tietosuoja- ja tietoturvavaatimukset pähkinänkuoressa

Webinaarin ajankohta:
ti, 28. touko, 2024 klo 9.00 - 12.00

Kaikissa julkisissa hankinnoissa käsitellään lähes poikkeuksetta henkilötietoja, vaikka hankinnan kohteena ei olisi kyse henkilötietojen käsittelyn ulkoistamisesta. Pyytämällä tarjoajia toimittamaan tiedot referenssien yhteyshenkilöistä ja nimettyjen vastuuhenkilöiden ammatillisesta pätevyydestä ja työkokemuksesta sekä tarkastamalla voittaneen tarjoajan rikosrekisteriotteet, ollaan tietosuojalainsäädännön soveltamisalan piirissä.

Myös tietoturvavaatimukset liittyvät lähes kaikkiin hankintoihin. Hankintaan kohdistettavien tietoturvallisuusvaatimusten määrittely on yksi keskeisimmistä hankinnan turvallisuuden varmistamisen vaiheista erityisesti ICT‐hankinnoissa ja hankinnoissa, joihin liittyy henkilötietojen tai muun arkaluonteisen tiedon siirtämistä. Hankintayksikön on hankintaa suunniteltaessa laadittava tarkemmat tietosuojan ja tietoturvan hankintavaatimukset sekä kilpailutuksen aikana varmistettava, että tarjousten sisältö ei paljastu hankintamenettelyn aikana muille tarjoajille ja että tarjouksia tallennettaessa turvataan tietojen eheys ja tarjousten luottamuksellisuus.

Koulutuksessa käsitellään käytännönläheisellä otteella hankintaprosessin aikana huomioon otettavat keskeisimmät tietosuoja- ja tietoturvavaatimukset.

Kouluttaja

Kiira Koponen
VT, asianajaja, VALO Partners Asianajotoimisto Oy

Koulutuksen hinta: 390  yhdeltä osallistujalta, lisäosallistujat -50 %
Alennus lasketaan automaattisesti, kun ilmoitat useamman henkilön kerralla.

Kuvaus

Ohjelma klo 9:00-12:00 +/-15 min.

Johdanto

  • Tietosuojan ja tietoturvan käsitteet
  • Yleistä tietosuoja-asetuksesta

Tietosuojavaatimukset kilpailutuksen elinkaaren aikana

  • Hankintaprosessin suunnittelu
  • Henkilötietojen käsittelytoimien kuvaus
  • Sopimusehdot ja henkilötietojen käsittelysopimus

Julkisten hankintojen tietoturvavaatimukset 

  • Keskeiset hankinnan valmisteluun liittyvät tietoturvakysymykset
  • Riskiperusteinen lähestymistapa
  • Sopimusehdot ja turvallisuussopimus

Koulutusvahvistus
Lähetämme koulutukseen ilmoittautuneille vielä erillisen koulutusvahvistuksen sähköpostitse viimeistään kolmea päivää ennen webinaaria. Pidätämme oikeuden muutoksiin. Pyydämme ystävällisesti huomioimaan, että koulutustilaisuus saattaa peruuntua vähäisen osallistujamäärän takia.

Peruutusehdot
Estyneen tilalle voidaan vaihtaa toinen osallistuja kuluitta. Peruutuksesta ja 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä muutoksista veloitetaan toimistokuluina 15 % webinaarin hinnasta. Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä peruutuksista tai peruuttamatta jätetystä ja käyttämättömästä koulutuspaikasta veloitetaan osallistumismaksu kokonaisuudessaan. Peruutus on tehtävä kirjallisesti.