Arkistoinnin perusteet

Webinaarin ajankohta:
ma, 6. touko, 2024 klo 9.00 - 15.30

Koulutuksessa käsitellään arkistointiin liittyviä kysymyksiä perusteista lähtien. Koulutuksessa käydään läpi myös asiakirjojen merkitystä tiedonhallinnan kysymyksissä. Miten arkistotoimi toimii ja mitä uutta arkistoasioissa on meneillään?

Arkistointiin ja tietojen säilymisen kysymykset ovat julkisella sektorilla tärkeitä koko toiminnan näkökulmasta. Koulutuksessa pohditaan arkistoinnin keskeisiä tehtäviä ja hyviä käytäntöjä. Koulutuksen tavoitteena on antaa kokonaiskuva asiakirjahallinnan perusasioista mm. asiakirjahallinnasta ja arkistotoimesta. Miten arkistotoimi sijoittuu osaksi toimintaa esim. tietohallintoa.

Koulutuksessa käydään läpi keskeisiä käsitteitä ja määritelmiä sekä keskustellaan tiedonhallinnan ja -ohjauksen merkitystä: miten pitkään ja pysyvästi säilytettävien asiakirjojen kanssa menetellään?

Koulutuksen järjestää Aluepro Oy joka hoitaa käytännön järjestelyt ja laskutuksen.

Kouluttaja

Jarkko Koivuniemi
Tieto- ja teknologia-arkkitehti, Suomen Ammattipuhujat Oy / Mediabot Oy

Koulutuksen hinta: 590  yhdeltä osallistujalta, lisäosallistujat -50 %
Alennus lasketaan automaattisesti, kun ilmoitat useamman henkilön kerralla.

Kuvaus

Koulutuksen sisältö:

– Nykytila
– Arkistonmuodostaja
– Arkistonmuodostussuunnitelma (AMS)
– Tiedonohjaussuunnitelma (TOS)

Mitä arkistointiin kuuluu?
– Rekisteröinti
– Määritykset ja seulonta
– Säilyvyyden turvaaminen
– Hävittäminen
– Tietoturvallisuus

Tietosuoja ja elinkaari kysymykset
Asianhallinta
Asiakirjojen säilytysajat ja käytettävyys
Vinkkejä organisaation arkistointiin
Asiakirjojen säilytys ja säilytysajat, tulkintaa?
Säilytystavat ja -välineet
Millainen on turvallinen säilytyspaikka?

Sähköinen arkistointi
– SÄHKE
– luvanhaku

Eri arkistojen roolit: kansallisarkisto, maakunta-arkisto ja yhdistysarkistot

Kohderyhmä: Julkisen sektorin (kunnat/kuntayhtymät, valtion virastot, julkiset liikelaitokset, julkisoikeudelliset yhteisöt) johto, esimiehet ja asiantuntijat, asiakirjahallinnon ja arkistotoimen sekä rekisterien ja tietovarantojen parissa toimivat.

Koulutusvahvistus
Lähetämme koulutukseen ilmoittautuneille vielä erillisen koulutusvahvistuksen sähköpostitse viimeistään kolmea päivää ennen webinaaria. Pidätämme oikeuden muutoksiin. Pyydämme ystävällisesti huomioimaan, että koulutustilaisuus saattaa peruuntua vähäisen osallistujamäärän takia.

Peruutusehdot
Estyneen tilalle voidaan vaihtaa toinen osallistuja kuluitta. Peruutuksesta ja 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä muutoksista veloitetaan toimistokuluina 15 % webinaarin hinnasta. Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä peruutuksista tai peruuttamatta jätetystä ja käyttämättömästä koulutuspaikasta veloitetaan osallistumismaksu kokonaisuudessaan. Peruutus on tehtävä kirjallisesti.