Tilaajavastuulaki pähkinänkuoressa – tilaajan selvitysvelvollisuudet

Webinaarin ajankohta:
ke, 1. joulu, 2021 klo 9.00 - 12.00

Koulutuksessa käsittelemme käytännönläheisesti ja yksityiskohtaisesti oikeuskäytännön valossa tilaajavastuulain keskeisen sisällön, sekä lähetettyjä työntekijöitä koskevat säännökset.

  • Mitä selvityksiä ja todistuksia sopimuskumppanista tulee hankkia?
  • Miten selvitysvelvollisuus täytetään ulkomaalaisten yritysten kohdalla?
  • Mitä lähetetyllä työntekijällä tarkoitetaan?
  • Mitä velvoitteita lähetetyn työvoiman käytöstä aiheutuu tilaajalle?
Koulutuksen sisältö

Kouluttaja

Hanna-Mari Harju
OTM, lakimies, Suomen Hankintajuristit Asianajotoimisto Oy

Marita Iskala
OTM, KTM, asianajaja, Suomen Hankintajuristit Asianajotoimisto Oy

Koulutuksen hinta: 390  yhdeltä osallistujalta, lisäosallistujat -50 %
Alennus lasketaan automaattisesti, kun ilmoitat useamman henkilön kerralla.

Kuvaus

Koulutuksen tiedot

Tilaajavastuulain keskeisenä tarkoituksena on edistää tasavertaista kilpailua sekä torjua harmaata taloutta ja tämän tarkoituksen toteutumiseksi tilaajavastuulaki asettaa tilaajalle velvollisuuden selvittää, että sen sopimuskumppanit täyttävät lakisääteiset velvollisuutensa. Lain säännökset ovat pakottavia eli niistä ei voi sopia toisin. Koska rikkomisesta voidaan määrätä laiminlyöntimaksu, tilaajan on äärimmäisen tärkeää tuntea laista aiheutuvat velvoitteensa.

Tilaajavastuulaki koskee pääsääntöisesti vuokratyövoiman käyttämistä ja alihankintaan. Siten myös laki työntekijöiden lähettämisestä voi tulla usein sovellettavaksi. Kun tilaaja solmii vuokratyö- tai alihankintasopimuksen työntekijöitä lähettävän yrityksen kanssa, on tilaajan otettava huomioon myös tilaajavastuulain velvoitteet sekä työntekijöiden lähettämisestä annetun lain mukaiset velvoitteet.

  • Mitä selvityksiä ja todistuksia sopimuskumppanista tulee hankkia?
  • Miten selvitysvelvollisuus täytetään ulkomaalaisten yritysten kohdalla?
  • Mitä lähetetyllä työntekijällä tarkoitetaan?
  • Mitä velvoitteita lähetetyn työvoiman käytöstä aiheutuu tilaajalle?
Koulutuksessa käsittelemme käytännönläheisesti ja yksityiskohtaisesti oikeuskäytännön valossa tilaajavastuulain keskeisen sisällön sekä lähetettyjä työntekijöitä koskevat säännökset.

Koulutusvahvistus
Lähetämme koulutukseen ilmoittautuneille vielä erillisen koulutusvahvistuksen sähköpostitse viimeistään kolmea päivää ennen webinaaria. Pidätämme oikeuden muutoksiin. Pyydämme ystävällisesti huomioimaan, että koulutustilaisuus saattaa peruuntua vähäisen osallistujamäärän takia.

Peruutusehdot
Estyneen tilalle voidaan vaihtaa toinen osallistuja kuluitta. Peruutuksesta ja 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä muutoksista veloitetaan toimistokuluina 15 % webinaarin hinnasta. Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä peruutuksista tai peruuttamatta jätetystä ja käyttämättömästä koulutuspaikasta veloitetaan osallistumismaksu kokonaisuudessaan. Peruutus on tehtävä kirjallisesti.